جهاددانشگاهی دانش‌های فناورانه و مدیریت جهادی دارد

۲۰ آذر ۱۴۰۰ | ۰۷:۳۷ کد : ۳۸۹۵۸ تاپ خبر
جهاددانشگاهی دانش‌های فناورانه و مدیریت جهادی دارد

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر گفت: در منظومه پیشرفت دانش‌های فناورانه و مدیریت جهادی دو رکن اساسی هستند که جهاددانشگاهی هر دو ویژگی را دارد.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر صبح امروز در نشست با معاونین جهادکشاورزی و رئیس جهاددانشگاهی بوشهر بیان کرد: هر کشوری دارای یک نگاه کارآمد به حوزه دانش و فناوری باشد، طرح و برنامه‌های خود را بر اساس دانش با حفظ ارزش و شاخص های فرهنگی و برای آن حمایت‌های لازم را انجام دهد آن کشور افق‌های بلندی پیدا خواهد کرد.

آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری تصریح کرد: :‌جهاددانشگاهی از بدو تاسیس تاکنون منشا خدمات بسیاری برای نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده است.

وی تلاش در عرصه خودکفایی، تولید و مرجعیت علمی را یک ضرورت برای پیشرفت و استقلال دانست و اظهار کرد: استان بوشهر اکنون الگوی تنظیم سند اقتصاد دانش بنیان ایران دارد و از طرفی منطقه ویژه علم و فناوری ایران هست که به عنوان یک ظرفیت خوب محسوب می‌شود.

صفایی بوشهری با بیان اینکه  افق دید را باید بزرگ کرد و حرکت‌های رو به جلویی برای مرجعیت علمی داشت، اضافه کرد: در حوزه دانشی و سند مدیریتی همه چیز آماده است و جهاد دانشگاهی می‌تواند در این عرصه یک حوزه کاری ۸ ساله تعریف کند.

علی احمدی‌زاده صبح امروز در دیدار معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی و معاون پشتیبانی و توسعه منابع جهاددانشگاهی با نماینده ولی فقیه در استان اظهار کرد:  استان بوشهر استراتژیک ترین استان کشور است که هر آنچه دیگران ندارند بوشهر به تنهایی دارد و نقشه توسعه استان باید با بهره گیری سند آمایش سرزمین ترسیم شود.

وی اضافه کرد: صنایع نفت و گاز استان به تعهدات خود به استان جامعه عمل بپوشانند.

جهاد دانشگاهی استان بوشهر ۳۰۰۰ هزار شغل ایجاد کرده است

رئیس جهاددانشگاهی استان بوشهر در این نشست اظهار کرد: نهاد انقلابی جهاددانشگاهی با ۳۷ سال تاخیر در استان تاسیس شد که به این لحاظ باید نگاه ویژه‌تری در تمام حوزه ها از سوی مرکز انجام شود.

علی احمدی‌زاده با اشاره به قابلیت‌ها استان بوشهر در اقتصاد کرانه و پس کرانه، تصریح کرد: این استان با رهنمودهای آیت الله صفایی بوشهر اسناد مهم ملی از جمله سند اقتصاد دانش بنیان، سند منطقه ویژه علم و فناوری و بسیاری از کارهایی که در حوزه علم و فناوری را طراحی کرده است.
وی یادآور شد: سند و پایلوت بسیاری از اقدامات فرهنگی استان بوشهر، در دفتر مطالعات نماینده ولی فقیه در استان اتفاق افتاده است.

رئیس جهاددانشگاهی بوشهر گفت: این نهاد انقلابی سال ۹۶ در شرایطی راه‌اندازی شد برای گرفتن کوچک‌ترین امتیازات و اقدامات با سنگ‌اندازی مواجهه می‌شد.

احمدی‌زاده ادامه داد: امروز اما جهاددانشگاهی بوشهر در بسیاری از حوزه‌ها در استان سرآمد است. این نهاد انقلابی در حوزه فرهنگی دارای دو خبرگزاری مهم ایسنا(خبرگزاری دانشجویان ایران) و خبرگزاری ایکنا(خبرگزاری قرآنی) است همچنین مرکز افکار سنجی ایسپا و سازمان انتشارات و دانشجویان و بسیار فعالیت‌های مهم دیگر را به خوبی انجام داده است.

وی با اشاره به اقدامات آموزشی جهاددانشگاهی بوشهر، تصریح کرد: امروز با قاطعیت می‌توانیم اعلام کنیم که در طول چهار سال گذشته بالغ بر ۳۰۰۰ شغل در استان بوشهر با برگزاری دوره‌های آموزشی مختلف حوزه پزشکی و دوره های تخصصی کوتاه مدت انجام و در طرح اشتغال حوزه مشاغل خانگی بسیار موفق بوده است.

رئیس جهاددانشگاهی استان بوشهر بیان کرد: در حوزه پژوهش به‌منظور تکمیل زنجیره پروش ماهی اقدام به ایجاد مرکز تکثیر بچه ماهی و مجتمع آبزیات دریایی کرده ایم که در مراحل نهایی پروژه این پروژه فناوارانه مهم ملی هستیم.

احمدی‌زاده عنوان کرد: در حوزه پزشکی نیز با راه‌اندازی مرکز سلول‌های بنیادی و آزمایشگاه های تخصصی پزشکی اقدمات گسترده‌ای صورت گرفته است و اکنون به‌دنبال ایجاد ازمایشگاه تشخیص طبی و  ژنتیک بزودی در استان هستیم.

وی یادآور شد: در ایام کرونا از همان روزهای نخستین با راه‌اندازی سه خط تولید ماسک و گان به صورت رایگان در کنار مردم و مراکز درمانی بودیم سپس با راه‌اندازی آزمایشگاه تشخیص کرونا با تعرفه دولتی به عنوان دومین آزمایشگاه کویید ۱۹ استان کار را ادامه دادیم و در آخر با توجه به لزوم تسریع در فرایند واکسیناسیون ۶ مرکز را در سطح استان راه‌اندازی کردیم که بیش از ۱۱۵ دوز واکسن در مراکز واکسیناسیون جهاددانشگاهی تزریق شد.

رئیس جهاددانشگاهی بوشهر تاکید کرد: اکنون این نهاد انقلابی در بوشهر با مشکلاتی همچون ملکیت و فضای فیزیکی و مشکلات بودجه‌ای دست و پنجه نرم می‌کند که امیدوارم با سفر امروز مسئولان ارشد ستاد مرکزی با حمایت های مسئولان ارشد استان این دغدغه‌ها برطرف شود.

جهاددانشگاهی می تواند بسیاری از نیازهای فناوزانه صنعت نفت در استان را تامین کند

معاون پشتیبانی و توسعه منابع جهادانشگاهی در این نشست اظهار کرد: جهاددانشگاهی در حوزه دفاعی حرف بسیار برای گفتن دارد. در حوزه‌های پژوهشی، فنی و مهندسی، پزشکی و کشاورزی این نهادانقلابی باید با ایجاد پژوهشگاه‌ها، پژوهشکده ها و مراکز خدمات تخصصی، بومی‌سازی دانش و انتقال دانش فنی دارای تخصص های ویژه ای است.

مهدی باصولی اضافه کرد: جهاددانشگاهی توانسته به دانش فنی در بیشتر تجهیزات فنی دست پیدا کند و محصولات بسیاری در داخل کشور تولیده شده‌ است و بسیاری از این دستاوردها قابل ارائه به وزارت خانه مربوط و شرکت های خصوصی هستند.

وی تصریح کرد: در حوزه پزشکی بیش ۱۰ درصد از مراکز خدمات درمان ناباروری از طریق جهاددانشگاهی صورت می‌گیرد یعنی ۵۰ درصد از سیکل درمان ناباروری در این ۱۰ درصد انجام می‌شود و این نتیجه اعتماد مردم به دو پژوهشگاه رویان و ابن سینا این‌ نهاد است.

معاون پشتیبانی و توسعه منابع جهادانشگاهی عنوان کرد: در حوزه سرطان جهاددانشگاهی خدمات بسیار خوبی انجام داده‌است که در حوزه سلول‌های بنیادی در درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می‌شود همچنین در حوزه زخم به‌ویژه زخم‌های دیابتی جهاد علاوه‌بر خدمات عمومی پزشکی خدمات تخصصی ارزنده‌ای ارایه کرده است.

باصولی بیان کرد: در حوزه کشاورزی علاوه‌بر توسعه گیاهان دارویی با توجه به وضعیت اقلیمی کشور در مباحثی مثل اصلاح‌نژاد دام کار کرده و دانش فنی بومی شده‌است. در حوزه علوم انسانی هم جهاد با راه‌اندازی پژوهشگاه علوم انسانی سعی کرده پروژه‌های کلانی در حوزه علوم انسانی انجام دهد.

وی ادامه داد: در حوزه پژوهش با توجه به این‌که بوشهر قطب انرژی کشور است این آمادگی وجود دارد که جهاددانشگاهی ارائه خدمات به صنعت نفت می باشد که وزارت نفت  با همراهی بهتری انجام دهد و حمایت از این مقوله می‌تواند بسیار راه‌گشا برای کشور باشد. در حوزه دکل حفاری، مته های حفاری و نمک‌زدایی و سکوهای نفتی و بازوی بارگیری و .... جهاد امکان همکاری با وزارت نفت را دارد.

معاون پشتیباتی و توسعه منابع جهاددانشگاهی گفت: موضوع دیگر این‌که با توجه به این‌که بوشهر به‌لحاظ سرانه درمانی در شرایط مطلوبی نیست اگر حمایت صورت گیرد یکسری خدمات تخصصی در حوزه پزشکی توسط جهاددانشگاهی قابل ارائه است.

باصولی خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که در طول چهار سال و اندی جهاددانشگاهی چند ۱۰ میلیارد اعتبار در استان بوشهر برای تجهیز و راه‌اندازی گذاشته‌است ولی استان کم‌لطفی کرده و به‌جز فضا هنوز موفق نشده به حد مطلوبی برسد و با حمایت جناب‌عالی در جهت زیرساخت‌های مناسب ما هم متعهد می‌شویم چند برابر آورده برای استان داشته‌باشیم که این توسعه علمی استان را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی تصریح کرد:با توجه به نقش و تأثیرگذاری جناب‌عالی به‌عنوان آخرین مسئله باید عرض کنم یکی از مهم‌ترین مباحث در حال حاضر ارتباط با دانشگاه است. اگر دفتر فرهنگی جهاد دانشگاهی در دانشگاه ایجاد شود می‌تواند فرهنگ بیشتری را به جامعه القا کند.


نظر شما :