جهاددانشگاهی؛ پُلی میان دانشگاه، جامعه و صنعت

۱۹ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۴:۱۸ کد : ۳۴۷۷۷ تاپ خبر عمومی
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بوشهر گفت: از آنجایی که جهاددانشگاهی رقیب هیچ مجموعه‌ای نیست و موازی کاری نمی‌کند، پُلی میان دانشگاه، جامعه و صنعت است.
جهاددانشگاهی؛ پُلی میان دانشگاه، جامعه و صنعت

علی درویشی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: جهاد دانشگاهی یکی از نهادهای است که می‌تواند در زمینه تربیت جوانان و نخبگان جامعه با روحیه جهادی و فرهنگی نتایج بسیار خوبی را در پی داشته باشد. بنابراین مهمترین دستاورد آن، تربیت نیروی انسانی به عنوان سرمایه فرهنگی و فکری این انقلاب است.

وی ادامه داد: در این نهاد انقلابی امکان رفع نیازهای کشور با ایجاد پژوهشگاه‌ها از جمله پژوهشگاه رویان، فراهم شده است و بیشتر فعالیت آن هم در زمینه‌های پژوهشی و آموزشی است‌.

 رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بوشهر بیان کرد: از آنجایی که جهاددانشگاهی رقیب هیچ مجموعه‌ای نیست و موازی کاری نمی‌کند پلی میان دانشگاه، جامعه و صنعت است. همچنین با پیاده‌سازی الگوها، می‌تواند نیازها را از بخش خصوصی احصا و سپس بر اساس آن نیازها، آموزش‌های کوتاه مدت را برگزار کند و از این طریق ارتباط جامعه و صنعت را رقم بزند.

درویشی تصریح کرد: در شرایطی که کشور ما با تحریم های شدیدی روبه‌رو بوده است نهادهایی همچون جهاد دانشگاهی نقشی مهم و اساسی در خودکفایی کشور در زمینه های مختلف داشته و دارند. به عنوان مثال، در شرایط بحران کرونا شاهد بودیم که این نهاد نقش قابل توجه‌ای در راه اندازی خط تولید ماسک، محصولات ضدعفونی و تجهیزات مربوطه و آزمایشکاه کووید ۱۹ داشت.

وی خاطرنشان کرد: نیروهای جهادی، توانمندی‌های بسیاری در حل مشکلات کشور دارند، این توانمندی ها در حوزه‌های مختلفی از جمله پژوهش و انجام کارهای تحقیقاتی، فناوری، فرهنگ، کارآفرینی، تجاری‌سازی فعالیت‌های پژوهشی و اقتصاد دانش بنیان نمود پیدا می‌کند.

 رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بوشهر افزود: در واقع این نهاد باید شغل های آینده را رصد و برای آن برنامه ریزی کند، چرا که بیشتر مشاغلی که در آینده ایجاد می‌شوند مبتنی بر خلاقیت است و جهاددانشگاهی برای موفقیت باید در این زمینه پیشرو باشد و انتظار می رود به این سمت حرکت کند. 

درویشی اضافه کرد: جهاددانشگاهی باید بستری باشد برای فعالیت‌های علمی و محقق شدن رابطه میان دانشگاه و صنعت. از این رو استقلال مالی این نهاد می‌بایست حفظ و بر همین اساس زمینه موفقیت‌های بیشتر و تداوم آن تضمین شود.


نظر شما :