جهاد دانشگاهی بوشهر؛ منشاء برکات علمی، فناوری و فرهنگی

۱۹ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۴:۲۳ کد : ۳۴۷۷۸ تاپ خبر عمومی
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر گفت: جهاد دانشگاهی در این استان با تمام سختی‌ها ایجاد شد و هم اینک منشاء برکات علمی، فرهنگی و پیشرفت‌های عمرانی-فناوری بسیاری بوده است.
جهاد دانشگاهی بوشهر؛ منشاء برکات علمی، فناوری و فرهنگی

آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری با گرامیداشت چهل و یکمین سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: یکی از عوامل مهم پیشرفت و آفرینش تمدن «تولید علم» و «پیوند علم و فناوری به تولید محصولات دانش بنیان مورد نیاز» با «فعالیت‌های جهادی و انقلابی است» که نهاد «جهاد دانشگاهی» بر اساس این اندیشه و تحول در هندسه «خودکفایی جامع» ، «تولید علم و محصولات فناورانه» و «مرجعیت علمی و تولیدات اقتدار آفرین» در جغرافیای ملی و فراملی ایجاد و هم اینک منشاء تحولات بسیار ارزشمند و راهبردی نظری و عملی در این حوزه شده است که موارد فراوانی می‌توان برشمرد هر چند اگر همکاری‌های لازم و حمایت‌های راهبردی از این نهاد انقلابی و دانشی صورت بگیرد، می‌تواند تولیدات بسیار ارزشمند و مورد نیاز نظام مقدس جمهوری اسلامی داشته باشد.

وی ادامه داد: متاسفانه بنیان نهادهای علمی در ایران بر اساس نظام تئوریک و ساختار انجماد بر کسب دانش و توقف بر حوزه نظری طراحی شده بوده است، نهاد جهاد دانشگاهی و دیگر مراکز همسوی آن می‌تواند با تحول در مهندسی نظام علمی-پژوهشی و تبدیل دانش به فناوری و تولید محصول و سرانجام ایجاد اقتدار و ثروت ملی، دست به کاری بزرگ بزند. این نیاز به یک نقشه جامع علمی حسب آمایش دانشی و تنظیم نقش هر نهاد در نظام هوشمند و هدفمند علمی و فناورانه با نظارت دقیق بر آن و ایجاد سامانه بازتولید پروژه های جدید آینده نگر دارد.

امام جمعه بوشهر بیان کرد: بی‌تردید مسائل مختلف کشور نیازمند طراحی نظام واره مسائل کنونی و آینده کشور در تمامی زمینه ها دارد، سپس شناخت مراکز حل مسئله و ایجاد بانک اطلاعات و برنامه‌ریزی برای اعطای آن به هر یک از مراکز حسب توانمندی‌ها و نظارت بر حسن اجرا، در آخر ارائه و رفع نیاز و بازاریابی و تجاری‌سازی ملی و بین المللی دارد.

صفایی بوشهری خاطرنشان کرد: در این راستا نیروهای جهادی می‌توانند به عنوان منابع آفرینش و تولید سپس تجاری‌سازی آن چه به شکل حقیقی و چه به شیوه الکترونیک یک تحول جدی ایجاد کنند که متاسفانه یا تمام تلاش‌هایی که تاکنون صورت گرفته ولی به یک مهندسی قوی دست یافته نشده است که امیدواریم با تاکیدات مقام معظم رهبری(دامت برکاته العالیه) و تلاش‌های نیروهای علمی و جهادی هر چه زودتر به شرایط آرمانی مدیریت علم و فناوری دست پیدا کنیم.

وی یادآور شد: بنده از همان اول درخواست حضور نهاد ارزشمند جهاددانشگاهی در بوشهر را داشتم که الحمدلله این نهاد در استان با تمام سختی ها ایجاد شد و هم اینک منشا برکات علمی و فرهنگی و پیشرفت های عمرانی فناوری بسیاری بوده است.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر تصریح کرد: بی‌گمان تدوین هندسه نظام پیشرفت استان بوشهر و برش نهادی آن می‌تواند در تبیین نقش هر نهاد نقش موثری ایفا کند که به زودی در استان این کار خواهد شد و اینباره از نهاد جهاد دانشگاهی استفاده بسیار موثرتری در سند پیشرفت دانش بنیان و فرهنگی استان و مدیریت بخشی بهره‌مند خواهد شد.


نظر شما :