ذخیره‌سازی ۱۵۰۰ نمونه سلول بنیادی خون بندناف در بوشهر

۰۶ آذر ۱۴۰۰ | ۰۷:۲۴ کد : ۳۸۳۹۲ تاپ خبر
ذخیره‌سازی ۱۵۰۰ نمونه سلول بنیادی خون بندناف در بوشهر

رئیس جهاددانشگاهی استان بوشهر از ذخیره‌سازی بیش ۱۵۰۰ نمونه سلول بنیادی خون بند ناف در استان خبر داد.

علی احمدی‌زاده با اشاره به اینکه سلول بنیادی خون بندناف به عنوان ثروت نهفته‌ای کاربردهای مختلفی در حوزه پزشکی و درمان بیماری‌های سخت دارد، اظهار کرد: بندناف مملو از سلول‌های بنیادی است و در درمان بیماری‌های سخت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه تا قبل از راه‌اندازی "بانک سلول‌های بنیادی خون بندناف" زباله بیولوژیک نوزاد در استان بوشهر پس از تولد دور ریخته می‌شد، تصریح کرد: با راه‌اندازی این مرکز مهم از سال ۹۷ تاکنون بیش از ۱۵۰۰ خانواده در استان بوشهر این سلول‌های بنیادی را در مرکز سلول‌های بنیادی خون بندناف رویان ذخیره‌سازی کرده‌اند.  

رئیس جهاددانشگاهی استان بوشهر افزود: روند ذخیره خون بند ناف به این صورت است که ابتدا نمونه جمع‌آوری می‌شود، سپس به آزمایشگاه انتقال می‌یابد و بعد از آن در تانک‌های ذخیره نیتروژن نگهداری می‌شود. حجم خون موجود در بند ناف و جفت حدود ۸۰ تا ۲۰۰ میلی‌لیتر است.

احمدی‌زاده با اشاره به اینکه بیش از ۲۰ ماما و ۱۵ پزشک متخصص زنان و زایمان با "بانک سلول‌های بنیادی خون بندناف" در استان بوشهر همکاری دارند، گفت: سلول‌های بنیادی می‌تواند در درمان بیماری‌های سخت خونی و غیر خونی و صعب العلاج مورد استفاده قرار گیرد و پتانسیل درمان بیش از ۸۰ بیماری خونی و غیر خونی را دارد.  

این مقام مسئول اضافه کرد: سلول‌های بنیادی خون بند ناف بیشترین استفاده را در سرطان‌های خون، تالاسمی، کم خونی‌ها و کم خونی‌های مادرزادی دارند و برای بیماران فلج مغزی نیز استفاده شده است.  

رئیس جهاددانشگاهی استان بوشهر با بیان اینکه هزینه نگهداری خون بند ناف حدود ۵ میلیون تومان است، خاطرنشان کرد: تاکنون کسی به دلیل پرداخت نکردن هزینه از دریافت خدمات  این مرکز محروم نمانده است و تسهیلات ویژه مرحله‌ای و تسهیلات قرض الحسنه را برای افراد فراهم کرده‌ایم.  

احمدی‌زاده در ادامه با بیان اینکه ذخیره سلول‌های بنیادی از خروج ارز جلوگیری می‌کند، گفت: به ازای هر خون بند ناف که از خارج وارد می‌شود، ۳۵ تا ۴۰ هزار دلار باید هزینه شود.

وی در پایان اضافه کرد: چشم‌انداز "بانک سلول‌های بنیادی خون بندناف" این است که آزمایشگاه این مرکز نیز به‌زودی در استان بوشهر راه‌اندازی شود. 


نظر شما :