نشست گردشگری با موضوع "کدهای جهانی اخلاق گردشگری" در بوشهر برگزار شد

۰۱ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۲:۱۴ کد : ۴۱۶۸۵ آموزشی
ششمین دوره سلسله نشست‌های چشم انداز صنعت با موضوع "کدهای جهانی اخلاق گردشگری" به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی بوشهر برگزار شد.
نشست گردشگری با موضوع "کدهای جهانی اخلاق گردشگری" در بوشهر برگزار شد

ششمین دوره سلسله نشست‌های چشم انداز صنعت گردشگری با موضوع "کد‌های جهانی اخلاق گردشگری" با حضور دکتر مهرداد صادقی عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان، دکتر عباس عاشوری‌نژاد عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر و دکتر حسین دشتی‌عسگری پژوهشگر حوزه گردشگری و مدرس دانشگاه به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی بوشهر برگزار شد.

در این نشست دکتر مهرداد صادقی عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان اظهار کرد: رشد صنعت گردشگری و فراگیر شدن مسافرت در میان اقشار مختلف جامعه کشور ما را بر آن داشت که اصولی را برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی که ممکن است به جوامع میزبان و گردشگران وارد کند را تعریف و در سطح جهانی مورد توجه قرار دهد.

وی اضافه کرد: بدین منظور کد جهانی اخلاق گردشگری به همت مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسید.

عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان خاطر نشان کرد: کد‌های جهانی مجموعه‌ای از ضوابط و معیار‌های اخلاقی و اصول رفتاری معین را شامل می‌شود که بر فعالیت‌های بخش گردشگری حاکم است و آن تعهدات و شرع وظایف متقابلی که بین جامعه میزبان و جامعه مهمان نسبت به یکدیگر برطبق آن استاندار‌های رفتار‌ی مورد نظر تایید سازمان جهانی گردشگری بیان می‌کند.

صادقی افزود: گردشگری یک صنعت پیچیده و در هم تنیده است که از بخش‌های مختلف تشکیل شده که یک چرخ دنده است و اگر این چرخ دنده بر هم خوب سوار نشود نمی‌تواند خوب همدیگر را بچرخاند.

وی تاکید کرد:کد‌های جهانی اخلاق گردشگری یک چارچوب بنیادی مرجع برای گردشگری مسئولیت پذیر و پایدار است که شامل مجموعه‌ای از اصول طرح شده برای هدایت بازیگران اصلی در صنعت گردشگری است.

دکتر عباس عاشوری‌نژاد عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر نیز در این نشست بیان کرد: رشد صنعت گردشگری و فراگیر شدن مسافرت در میان اقشار مختلف جامعه، کشور‌ها را بر آن داشت تا اصولی را برای جلوگیری از آسیب‌هایی که ممکن است به جوامع میزبان و گردشگران وارد آید، تعریف کنند و در سطح جهانی مورد توجه قرار دهند. به این منظور کد جهانی اخلاق گردشگری توسط مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسید.

وی ادامه داد: کد جهانی اخلاق گردشگری مجموعه‌ای از ضوابط و معیار‌های اخلاقی و اصول رفتاری معین را شامل می‌شود که بر فعالیت‌های بخش  گردشگری حاکم هستند و تعهدات و شرح وظایف متقابل جامعه‌ی  میزبان و میهمان را نسبت به یکدیگر بر طبق استاندارد‌های رفتاری مورد تایید سازمان جهانی گردشگری را بیان می‌کنند. این اصول به منظور کاهش اثرات منفی جریان تبادلات گردشگری بر روی منابع طبیعی، فرهنگی و انسان ساخت و برخورداری هرچه بیشتر جوامع محلی و میزبان از فواید این صنعت تنظیم شده اند. 

عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر عنوان کرد: کد جهانی اخلاق گردشگری یک چهارچوب بنیادی مرجع، برای گردشگری مسئولیت پذیر و پایدار است  که شامل مجموعه‌ای جامع از اصول طراحی شده برای هدایت بازیگران اصلی در توسعه صنعت گردشگری است.

عاشوری‌نژاد  ادامه داد: کد‌های اخلاق گردشگری پایدار و دانش آکادمیک در حوزه اخلاق گردشگری را توسعه داده و چارچوبی علمی برای کد‌های اخلاق گردشگری ارائه می‌نماید که می‌تواند به پیشبرد و توسعه ادبیات علمی در حوزه گردشگری منجر شود.

وی گفت: بر اساس نتایج حاصل از الگوی کد‌های اخلاق گردشگری می‌توان مشخص نمود که نهادها، سازمان‌ها و فعالان عرصه صنعت گردشگری به خصوص بخش گردشگران ورودی به ایران، برای ایجاد رضایتمندی بیشتر در گردشگران می‌توانند بر روی اجراء و پیاده سازی هرچه بهتر کد‌های جهانی اخلاق گردشگری تمرکز بیشتری داشته باشند. از این منظر نتایج این نشست می‌تواند به عنوان نوعی چارچوب اصلاحی برای بهبود وضعیت گردشگری ایران به خصوص استان بوشهر در فضای رقابتی با سایر کشور‌های حوزه خلیج فارس باشد.

این مدرس دانشگاه عنوان کرد: در این الگو پس از استخراج گویه‌ها از روش نظریه برخواسته از داده‌ها به منظور شناسایی کد‌ها استفاده می‌شود این رویکرد درک تمامی مسئولان، سیاستگذاران، تصمیم گیرندگان حوزه گردشگری و شخصیت‌های فرهنگی و دینی را در نظر گرفته و وضعیت واقعی و دقیق تری از کد‌ها را ارائه می‌نماید.

عاشوری‌نژاد   تاکید کرد: این الگو مشخص می‌کند که وضعیت کنونی اجراء و پیاده سازی کد‌های جهانی اخلاق گردشگری چگونه است؟ و با بهبود وضعیت کد‌های جهانی اخلاق گردشگری به رضایت مندی گردشگران منجر می‌شود.

حسین دشتی‌عسگری پژوهشگر حوزه گردشگری و مدرس دانشگاه نیز در این نشست اظهار کرد: ایران جزء پنج کشور برتر به لحاظ داشتن تنوع و جاذبه‌های گردشگری است، از این رو می‌تواند به عنوان یکی از کشور‌های مستعد در زمینه صنعت گردشگری مورد توجه قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: گردشگری طبیعی بخش مهمی از صنعت گردشگری و توریسم جهان را تشکیل می‌دهد و علاقمندان بسیاری دارد. استان بوشهر باتوجه به قابلیت‌های فراوانی که در این زمینه دارد ظرفیت خوبی برای رشد گردشگری طبیعی دارا است.

این پژوهشگر حوزه گردشگری بیان کرد: گردشگری در واقع فعالیت مسافرتی افراد و اقامت خارج از محیط دائم زندگی برای بیش از ۲۴ ساعت است.

دشتی‌عسگری با اشاره به انواع گردشگری گفت: گردشگری تاریخی، قومی، منطقه‌ای، هنری، طبیعت گرا، معنوی، سلامت، تفریحی و ورزشی و مرتبط با کار از انوع گونه‌های گردشگری است.

انتهای پیام


( ۱ )

نظر شما :