از راه‌اندازی اولین آزمایشگاه ژنتیک تا تولید بچه‌ماهی در جهاددانشگاهی بوشهر

۱۷ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۸:۱۸ کد : ۵۳۴۷۳ تاپ خبر عمومی
رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر از راه‌اندازی اولین آزمایشگاه ژنتیک و مرکز آموزش پزشکی در این استان خبر داد و گفت: زمینه تولید بچه ماهی "سی‌باس" در جهاد دانشگاهی بوشهر فراهم شد.
از راه‌اندازی اولین آزمایشگاه ژنتیک تا تولید بچه‌ماهی در جهاددانشگاهی بوشهر

علی احمدی‌زاده دوشنبه 17 بهمن با بیان اینکه همه ما وظیفه داریم در میدان رزم اقتصادی نقش‌آفرین باشیم، اظهار کرد:  امروز جهاددانشگاهی به برکت انقلاب اسلامی در حوزه فناوری و دانش‌بنیان حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، جهاددانشگاهی استان بوشهر اگرچه به عنوان آخرین واحد استانی کشور راه‌اندازی شد، اما در طول همین سال‌های کوتاه توانسته است کار‌های بزرگی انجام دهد.

وی اضافه کرد: جهاددانشگاهی استان بوشهر با شناسایی ظرفیت‌ها و خلا‌های استان موفق شده است پیشرفت‌های علمی و توفیقات زیادی در حوزه‌های مختلف علمی، پژوهشی، تحقیقاتی، آموزشی و فرهنگی داشته باشد؛ که از مهمترین آن در یکسال گذشته می‌توان به تولید فناوری بچه ماهی سی‌باس، فناوری غذای آبزیان، مرکز آموزش پزشکی و اولین آزمایشگاه ژنتیک استان اشاره کرد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر  پرورش آبزیان را یکی از ظرفیت‌های مهم استان بوشهر دانست و تصریح کرد: با توجه به ظرفیت بالای پرورش آبزیان در آب‌های استان بوشهر برای فراهم شدن بچه ماهی پرورشی، زمینه تولید بچه ماهی "سی‌باس" در جهاد دانشگاهی بوشهر فراهم شد.

احمدی‌زاده، استان بوشهر را قطب پرورش آبزیان ماهی و میگو دانست و تاکید کرد:  بچه ماهی "سی‌باس" از تایلند و استرالیا وارد کشور می‌شود، از این رو در راستای خودکفایی جهاد دانشگاهی به دانش فنی  تولید بچه ماهی سی‌باس دست یافت و اکنون در حال ساخت مجمتع شیلاتی در شهرک زیست فناورانه دلوار با همکاری بخش خصوصی جهت توسعه صنعتی است. همچنین تولید غذای زنده آبزیان از جمله آرتیما و جلبک و روتیفر در دستور کار در مجتمع بزرگ آبزیان دلوار قرار دارد.

وی  با بیان اینکه در این طرح جوانان نخبه مشارکت دارند، عنوان کرد: تولید و تکثیر بچه ماهی سی‌باس جزء ۳۱ طرح فناورانه کشور معرفی شده که مورد حمایت مقام معظم رهبری قرار دارد و با برنامه‌ریزی انجام شده در تلاش هستیم به‌زودی تکمیل و راه‌اندازی شود. با راه‌اندازی مجتمع شیلاتی تولید و تکثیر بچه ماهی سی‌باس سالانه افزون ۵ میلیون قطعه بچه ماهی برای پرورش تولید و به پرورش دهندگان ماهی عرضه می‌شود.

رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر در خصوص راه‌اندازی آزمایشگاه ژنتیک گفت:  آزمایشگاه تشخیص پزشکی و ژنتیک طی سال‌های اخیر به عنوان یک نیاز اساسی در تشخیص بیماری‌های ژنتیکی و مادرزادی نقش مهمی را در کاهش تولد‌های ناسالم داشته است و خدمات کم‌نظیری به زوج‌های جوان ارائه می‌کند، اما متاسفانه مردم این استان سال‌ها از نبود این آزمایشگاه رنج می‌برند و دریافت این خدمت به استان‌های همجوار سفر می‌کنند.

احمدی‌زاده ادامه داد: به‌دنبال حل این مشکل جهاددانشگاهی استان بوشهر اقدام به راه‌اندازی آزمایشگاه تشخیص پزشکی و ژنتیک با اعتبار ۸۰ میلیارد کرد که باید مورد حمایت مسئولین استان و دانشگاه علوم پزشکی قرار گیرد و در کنار آن مرکز آموزش پزشکی را نیز با اعتبار ۲۰ میلیارد ریال راه‌اندازی کرده است، این دو مرکز آماده افتتاح و بهره‌برداری هستند.

وی در پایان گفت: توسعه استان نیازمند برنامه ریزی و اسناد بالادستی است که جهاددانشگاهی تاکنون اسناد راهبردی مهمی از جمله بازنگری آمایش سرزمین و اسناد بالادستی استان و سند ارتقا زنان و خانواده و سند آسیب های اجتماعی و سند بودجه ریزی استان را تدوین کرده است.

انتهای پیام

 

 


( ۱ )

نظر شما :