توسعه اقتصاد دریا محور و منطقه ویژه علم و فناوری در اولویت برنامه‌های جهاد دانشگاهی بوشهر

توسعه اقتصاد دریا محور و منطقه ویژه علم و فناوری در اولویت برنامه‌های جهاد دانشگاهی بوشهر

ذخیره ۱۶۵۰ نمونه سلول بنیاد خون بند ناف در استان بوشهر
۱۲ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۰:۲۸ کد : ۶۰۴۹۳ تاپ خبر عمومی
رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهرگفت : در برنامه هفتم توسعه ماموریت‌هایی تعریف شده که جهاددانشگاهی در فصل دوزادهم برنامه یعنی توسعه اقتصاد دریا محور نقش محوری را میتواند ایفا نماید.
توسعه اقتصاد دریا محور و منطقه ویژه علم و فناوری در اولویت برنامه‌های جهاد دانشگاهی بوشهر

علی احمدی‌زاده در نشست با اصحاب رسانه به مناسبت چهل وسومین سالروز تشکیل جهاددانشگاهی ادامه داد: در سند اقتصادی دانش‌بنیان ۸ اولویت برای استان تعریف شده که جهاد دانشگاهی استان بوشهر توسعه فرهنگ کارآفرینی، طرح‌های شیلات و حوزه اقتصاد دریا محور و آموزش های مهارتی و تولید فناوری در حوزه صنعت نفت و گاز و ایجاد منطقه ویژه علم و فناوری در یک برنامه ۴ ساله مورد توجه ویژه و هدف‌گذاری شده است.

وی افزود: در حوزه آبزی پروری طرح مجتمع آبزیان دریایی جهاد دانشگاهی بوشهر از جمله طرح‌های مهم و زیرساختی در تامین زنجیره پرورش ماهی در قفس است که ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر با اشاره به کمبود اعتبار برای اجرای این طرح، ادامه داد: طرح مجتمع آبزیان دریایی برای بهره‌برداری نیازمند ۶۰ میلیارد تومان اعتبار است که با توجه به نیاز مجموعه‌های فعال آبزی‌پروری در استان بوشهر به تولیدات این مجتمع، به سرانجام رساندن این مجموعه باید در اولویت کاری استان باشد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر تصریح کرد: در اجرای طرح مجتمع آبزیان دریایی جهاد دانشگاهی بوشهر قرار بود ۵۰ درصد از محل اعتبارات این مجموعه و مابقی از محل اعتبارات استانی تأمین شود که در زمان حاضر ۱۵ میلیارد تومان از سوی مجموعه جهاد دانشگاهی تامین شده و هنوز سهم استان در این بخش تامین نشده است.

وی اضافه کرد: فاز دوم مجتمع آبزیان دریایی جهاد دانشگاهی بوشهر در سطح چهار هکتار در حال برنامه ریزی است که با رعایت قوانین با مشارکت بخش خصوصی انجام ‌شود که تولید ۱۰ میلیون قطعه بچه ماهی برای پرورش را میتواند فراهم ‌کند.

رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر با بیان اینکه اکنون مجوز فعالیت ۶۷ طرح پرورش ماهی در قفس صادر شده است گفت: در زمان حاضر طرح‌های پرورش ماهی نیاز به بچه ماهی هستند که راه‌اندازی مجتمع آبزیان دریایی جهاد دانشگاهی بوشهر بعنوان یک ضرورت در استان مطرح است.

وی گفت: با توجه به اهمیت پروژه مجتمع آبزیان دریایی جهاد دانشگاهی بوشهر برای پرورش دهندگان ماهی در قفس است انتظار می‌رود با همکاری استان این پروژه تا هفته دولت سال آینده مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

ذخیره ۱۶۵۰ نمونه سلول بنیاد خون بند ناف در استان بوشهر

حمدی‌زاده با اشاره به ذخیره ماهانه ۴۰ تا ۵۰ سلول بنیادی در بانک ذخیره‌سازی سلول بنیادی خون بندناف گفت: در مدت پنج سال گذشته تاکنون یک هزار و ۶۵۰ نمونه سلول بنیادی در این بانک ذخیره شده است.

 

وی ادامه داد: امروز سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌های مختلف و سخت از جمله سرطان‌های خون، تالاسمی، کم خونی‌ها و دیگر بیماری‌های مادرزادی نقش ویژه‌ای برعهده دارند.

به گفته احمدی زاده تلاش می‌شود مجموعه جهاد دانشگاهی در زمینه سلول درمانی نیز ورود کند.

 

رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر با اشاره به فعالیت آزمایشگاه ژنتیک در این استان گفت: این آزمایشگاه با ۹۰ میلیارد ریال اعتبار راه اندازی شده و امروز با ظرفیت روزانه حداقل ۴۰۰ تست با تعرفه دولتی در حال فعالیت است.

پیشنهاد فعال نمودن منطقه ویژه علم و فناوری استان

رییس جهاددانشگاهی استان بوشهر گفت: در دیداری که با آیت الله صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه در استان و‌امام جمعه بوشهر اخیرا داشته ایم پیشنهاد شد با توجه به ظرفیت های جهاددانشگاهی، این نهاد در فعال نمودن منطقه ویژه علم و فناوری نقش آفرینی نماید.

 

احمدی زاده تصریح کرد: منطقه ویژه علم و فناوری با اولویت صنعت نفت و گاز در منطقه پارس جنوبی با یک برنامه مدون می تواند آینده استان در علم و فناوری ایران را تامین نماید و جهاددانشگاهی بهترین انتخاب برای تحقق این کار بزرگ است.

 

آموزش های مهارتی صنعت نفت و گاز از محل مسئولیت های اجتماعی

احمدی زاده افزود: جهاددانشگاهی ظرفیت و شبکه بسیار علمی و مجربی جهت ایجاد آموزش های مهارتی صنعت نفت و گاز با توجه به نیازهای آن صنعت دارد و قبلا سابقه تولید محتوا آموزشی و توانمندسازی نیروی انسانی در منطقه پارس جنوبی در کارنامه دارد و منطقه پارس جنوبی باید کمک بدهد از محل مسئولیت های اجتماعی یک مرکز با استانداردهای لازم جهت تامین نیروی انسانی منطقه فعال شود و بهترین گزینه با توجه به شبکه بسیار خوب جهاددانشگاهی باید در اولویت مدیران نفت و گاز باشد.

صنعت نفت و گاز به مجموعه علمی جهاددانشگاهی در حوزه های علم و فناوری، سلامت و آموزش های تخصصی اعتماد کند

رییس جهاددانشگاهی استان بوشهر ادامه داد: امروز یکی از مجموعه های امیدآفرین در حوزه علم و فناوری جهاددانشگاهی است که ایجاد منطقه ویژه علم و‌فناوری منطقه پارس جنوبی، مرکز پایش سلامت منطقه پارس جنوبی و مرکز آموزش های مهارتی توانمندی هایی است که در نهاد جهاددانشگاهی وجود دارد و می طلبد صنعت نفت این اهتمام را جهت همکاری متقابل در اولویت قرار دهد.

پروژه های مهم و‌بزرگی در سالهای متوالی فی مابین جهاددانشگاهی و‌ وزارت نفت محقق به نتیجه شده است که توسط شبکه بزرگ جهاددانشگاهی در کشور طراحی و تدوین و‌تولید شده است.

احمدی زاده در پایان گفت: نمایشگاه توانمندی ها و دستاوردهای جهاددانشگاهی استان بوشهر ۲۱ الی ۲۳ مردادماه ۱۴۰۲ در عمارت گلستان در حوزه های آبزی پروری، نفت و گاز، آموزشی و کارآفرینی و فرهنگی و اشتغال و تجاری سازی فناوری برگزار خواهد شد.

کلید واژه ها: رئیس جهاد دانشگاهی استان استان بوشهر نشست خبری جهاددانشگاهی بوشهر


نظر شما :