دریا محور توسعه استان بوشهر قرار گیرد

دریا محور توسعه استان بوشهر قرار گیرد

۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۶:۳۲ کد : ۷۰۶۲۷ تاپ خبر پژوهشی
رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر گفت: سیاست های کلان ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه دریامحور در ۹ بند نقشه راهی است که مسئولان ارشد ملی و استانی اهتمام لازم را با یک برنامه ریزی مدون، محور توسعه استان بوشهر قرار دهند.
دریا محور توسعه استان بوشهر قرار گیرد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی بوشهر،علی احمدی زاده شامگاه شنبه در نشست با اساتید دانشگاهی و نخبگان و متخصصین حوزه اقتصاد و دریا اظهار کرد: استان بوشهر با دارا بودن حدود ۹ هزار کیلومتر مرز آبی با خلیج فارس و همسایگی با کشورهای حوزه خلیج فارس از اهمیت سوق الجیشی و اقتصادی قابل توجهی برخوردار است.

وی افزود: استانی که به واسطه موقعیت استراتژیک و داشتن منابع مختلف یکی از منابع تولید ثروت ایرات به شمار می رود.

رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر بیان کرد: استفاده از نخبگان دانشگاهی جهت استفاده از ظرفیت های اقتصاد دریا در استان امری ضروری است که حلقه مفقوده را شناسایی و با استفاده از تجارب کشورهای موفق نسبت به احصا آن اقدام کنند.

احمدی زاده تصربح کرد: بوشهر استانی با ظرفیت کرانه ای و پس کرانه و استفاده از حوزه های گردشگری دریایی، شیلات ، صنایع فراساحل، بنادر ، صنایع کشتی سازی و حمل و نقل دریایی می تواند به هاب منطقه تبدیل شود.

مدیر طرح ملی تکمیل زنجیره پرورش ماهی در قفس گفت: یکی از مغفول مانده های حوزه استان صنعت نوین آبزی پروری است و با توجه به خشکسالی مستمر،کاهش منابع آب شیرین سطحی و زیرزمینی و ترجیح مصرف این منابع در آب شرب، تنها گزینه پایداری با رشد آبزی پروری کشور ، پرورش ماهی در قفس می باشد.

احمدی زاده ادامه داد: سازمان شیلات ایران تولید ۲۰۰ هزار تن انواع ماهی در قفس را در پایان برنامه ششم توسعه پیش بینی کرده بود که محقق نگردید و در برنامه هفتم توسعه نیز پیش بینی به ۵۰۰ هزار تن رسیده که با صنعت قدیمی و عدم بروز رسانی و عدم تولید فناوری یا انتقال تکنولوژی محقق نخواهد شد.

رییس جهاد دانشگاهی عنوان کرد: در حال حاضر کشورهایی همچون نروژ، استرالیا، ایتالیا، چین و کشورهای آسیای شرقی پیشتاز هستند که کشور ما نیز برای تامین امنیت غذایی کشور نیازمند تولید فناوری یا انتقال فناوری با کمک دانشگاهیان و نخبگان می باشد.

وی بیان کرد: متاسفانه روند پیش بینی سازمان شیلات ایران و مجموعه های حاکمیتی موفق نبوده اند و باید کار به مجموعه های علمی که وظیفه و ظرفیت تولید فناوری را دارند جهت تولید فناوری و تکنولوژی در صنعت آبزی پروری و حوزه های دیگر اقتصاد دریا محور که پیشران هستند واگذار گردد.

احمدی زاده گفت: در برنامه پیش بینی شده باید الزامات بازار، سرمایه گذاری، تسهیلات بانکی، نیروی متخصص، تامین سایت های پشتیبان ساحلی، ماهیان بومی با رویکرد اصلاح نژادی ،شناورها و تجهیزات مورد نیاز، مراکز تکثیر، تامین مولدین، لارو و بچه ماهی و غذای آبزیان مورد توجه ویژه قرا گیرد.

کلید واژه ها: تولید فناوری حوزه فناوری منابع دانشگاهی بوشهر


نظر شما :