جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت؛ با ایمان، امید و اعتماد به جوانان

اینفوگرافیک عملکرد جهاددانشگاهی واحد استان بوشهر سال ۱۴۰۲

مزمان با چهل و چهارمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی؛ مروری سریع بر دستاوردهای یکساله جهاددانشگاهی واحد استان بوشهر
۱۳ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۰:۰۲ کد : ۷۴۱۱۰ تاپ خبر عمومی
نهاد انقلابی جهاددانشگاهی، سابقه‌ای ۴۴ ساله در رصد مسائل و چالش‌های کشور و حل آن با اعتماد به توان متخصصان داخلی و تولید فناوری‌های پیشرفته موردنیاز دارد.
اینفوگرافیک عملکرد جهاددانشگاهی واحد استان بوشهر سال ۱۴۰۲

معاونت آموزشی جهاددانشگاهی واحد استان بوشهر از سال1397 با ماموریت گسترش تحقیقات، شکوفایی، ارتقاء و توسعه آموزش های تخصصی کاربردی در زمینه های مختلف به عنوان آخرین واحد جهاددانشگاهی تاسیس گردید. این معاونت دارای دو مرکز آموزش کوتاه مدت در سطح استان بوشهر، که مرکز آموزش های تخصصی شماره یک از سال 1397 و مرکز شماره دو (مرکز آموزش پزشکی) از سال 1401 تا کنون  فعالیت می نمایند. همچنین مرکز آموزش علمی کاربردی جهاددانشگاهی از سال 1399 در استان بوشهر فعالیت خود را آغاز نموده است.معاونت آموزشی جهاددانشگاهی واحد استان بوشهر از سال1397 با ماموریت گسترش تحقیقات، شکوفایی، ارتقاء و توسعه آموزش های تخصصی کاربردی در زمینه های مختلف به عنوان آخرین واحد جهاددانشگاهی تاسیس گردید. این معاونت دارای دو مرکز آموزش کوتاه مدت در سطح استان بوشهر، که مرکز آموزش های تخصصی شماره یک از سال 1397 و مرکز شماره دو (مرکز آموزش پزشکی) از سال 1401 تا کنون  فعالیت می نمایند. همچنین مرکز آموزش علمی کاربردی جهاددانشگاهی از سال 1399 در استان بوشهر فعالیت خود را آغاز نموده است.

 

برگزاری آزمون های استخدامی :

معاونت آموزشی جهاددانشگاهی واحد استان بوشهر تا کنون مجری برگزاری بیش از 40 آزمون استخدامی در استان بوده است. که مهمترین آنان عبارت است از:

  • آزمون های مشترک فراگیر دستگاه‌های اجرایی کشور
  • آزمون های استخدامی سازمان تامین اجتماعی
  • جذب همکاری آزمونی و غیرآزمونی داوری و میانجی‌گری
  • آزمون بکارگیری نیروی قراردادی شرکت تعمیرات و پشتیبانی نیروگاه‌های اتمی
  • آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش ویژه رشته شغلی مربی امور آموزش معلولین
  • آزمون استخدامی طرح شهید زین الدین
  • آزمون استخدامی کادر اداری قوه قضاییه
  • آزمون استخدامی مشاغل کیفیت بخشی وزارت آموزش و پرورش

معاونت پژوهش و فناوری

مرکز آبزیان

مرکز خدمات تخصصی آبزی پروری دریایی جهاد دانشگاهی استان بوشهر به منظور کمک به صنعت تکثیر و پرورش آبزیان دریایی در کشور با اخذ مجوز از معاونت پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی از سال ۱۳۹۸ به صورت رسمی کار خود را آغاز کرد.

یکی از طرح های مهم فناورانه ملی که به واحد بوشهر ابلاغ گردید، طرح کسب دانش فنی تولید و تکثیر بچه ماهی سی باس جهت پرورش در قفس بود که به دلیل وجود مشکلات فراوان در حوزه تکثیر و پرورش ماهیان دریایی و عدم تحقق اهداف برنامه توسعه ای این حوزه، این نهاد علمی با ایجاد مرکز تخصصی آبزیان دریایی، تکمیل زنجیره پرورش ماهی در قفس نظیر تولید و تکثیر آبزیان و تولید غذای زنده را الویت اصلی قرار داد.

ماهی سی باس (سی بس) آسیایی به نام­های دیگری نیز در دنیا شناخته می شود. در استرالیا باراموندی نام پذیرفته شده این ماهی است که در زبان بومیان استرالیا به معنی "ماهی فلس­ بزرگ" است.در زبان انگلیسی به این ماهی Asian seabass و Giant perch گفته می شود.

آزمایشگاه تشخیص طبی

آزمایشگاه تشخیص طبی جهاددانشگاهی بوشهر در سال 1401 با هدف خدمت رسانی به مردم استان بوشهر با تعرفه دولتی و همزمان با سفر ریاست جمهوری شهید آیت الله رئیسی به استان بوشهر، با حضور مسئولین کشوری افتتاح گردید. از مهمترین اقدامات این آزمایشگاه عبارت است از:

  • مشارکت در اجرای پروژه های تحقیقاتی و ناباروری به تعداد 152 نابارور
  • ارائه خدمات طب کار به عنوان آزمایشگاه معتمد به تعداد 512 نفر
  • ارائه آزمایشات متنوع به مردم استان بوشهر به تعداد 1000 عدد
  • تربیت کارآموزان آزمایشگاه تشخیص طبی
  • انجام خدمات تشخیص ویروس کرونا در دوران پاندمی

مرکز سلول های بنیادی خون بندناف

بانک خون بندناف همانطور که از نام آن پیداست، شرایطی را فراهم می کند تا سلول های بنیادی موجود در خون بندناف تحت شرایط خاصی جمع آوری شده و در بانکی ذخیره شود تا اگر زمانی به سلول های بنیادی برای پیوند نیاز داشتیم ، این منبع ارزشمند براحتی در دسترس باشد و بتوان برای پیوند از آن استفاده کرد . در کنار منابعی که امروز برای به دست آوردن سلول های بنیادی مطرح است بحث خون بندناف که زمانی به عنوان زباله بیولوژیک دور ریخته می شد ، مورد توجه قرار گرفته است . خونی که در دوران بارداری مادر، در بندناف و جفت جریان دارد و بعد از تولد دور ریخته می شود ، منبعی از سلول بنیادی ، بخصوص سلول های بنیادی خونسازی است که می توان در روند درمان بیماری های بدخیمی مانند تالاسمی ، انواع سرطان های خون ، بیماری های نقص سیستم ایمنی بدن و همچنین کم خون های مادرزادی که منشاء خونی دارد ، مورد استفاده قرار گیرد.

این نهاد با توجه به ظرفیت های مهم جهاددانشگاهی در حوزه سلولهای بنیادی و ناباروری و مراکز تخصصی پزشکی پیشرفته و مشکلات استان در ایجاد مراکز تخصصی پزشکی، از سال 1397 نسبت به راه اندازی مراکز مهم پزشکی در استان نمود. این مرکز که وظیفه خطیر ذخیره سازی سلول های بنیادی جهت درمان بیماری های خاص از جمله سرطان و نقص ایمنی بدن و کم خونی و تالاسمی ... را دارد در مرکز استان و کلیه شهرستان ها این مهم را انجام می دهد.

مرکز نوآوری و شتابدهی

تاریخچه شکل گیری

مرکز نوآوری جهاد دانشگاهی استان بوشهر در تاریخ 28 دی ماه 1398 به همراه چهار مرکز دیگر در جهاد دانشگاهی استان­های فارس، ایلام، کردستان و هرمزگان در مراسمی با حضور وزیر وقت ورزش و جوانان و دکتر حمیدرضا طیبی؛ رییس وقت جهاد دانشگاهی کشور و سایر مسئولان استان­های مذکور به صورت ویدئو کنفرانس برگزار و افتتاح گردید. تاسیس این مرکز بر اساس انعقاد تفاهم‌نامه میان جهاد دانشگاهی، وزارت ورزش و جوانان  و سازمان تجاری­سازی فناوری و اشتغال دانش بنیان کشور در ۵ استان کشور اجرایی شد.

معاونت فرهنگی

معاونت فرهنگی استان بوشهر متشکل از: سازمان دانشجویان، مرکز افکارسنجی ایسپا، خبرگزاری ایسنا، خبرگزاری ایکنا و سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی می‌باشد.

خبرگزاری ایسنا:

شعبه بوشهر این خبرگزاری در سال 1402 بالغ بر سه هزار خبر، مصاحبه و گزارش مکتوب و تصویری و در طول هفت سال گذشته بیش از 25 هزار خبر، مصاحبه و گزارش مکتوب و تصویری را تولید کرده است.

https://www.isna.ir/service/province/bushehr

خبرگزاری ایکنا:

این خبرگزاری به عنوان نخستین و بزرگترین خبرگزاری تخصصی قرآن‌کریم در جهان اسلام شناخته می‌شود که شعبه بوشهر در سال 1402 بالغ بر 700 هزار خبر، مصاحبه و گزارش مکتوب و تصویری را تولید کرده است.

https://iqna.ir/fa/services/10

سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی شعبه بوشهر:

- این سازمان با هدف ایجاد زمینه برای کشف ، شکوفایی، و اعتلای استعدادهای اجتماعی، سیاسی، هنری، علمی و فرهنگی دانشجویان و ارتقای همکاری و مشارکت آنان می باشد. و در این راستا هر ساله اردوها و برنامه‌های متنوعی را برگزار می‌کند که در ادامه عملکرد این سازمان در سال1402 و تابستان 1403 را می‌بینید.

مرکز افکارسنجی ایسپا:

این مرکز در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور، رفع نیازهای سازمانها و نهادهای تصمیم گیر، ضرورت توجه به افکارعمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاه های  شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف سالانه طرحهای ملی و استاین زیادی را اجرا می‌کند.

اصول بنیادین و اساسی ایسپا در طراحی و اجرای فالیت های پژوهشی و نظرسنجی، تاکید بر به کارگیری معیارهای دقیق علمی و فنی، رعایت و حفظ موضع بی طرفی در قبال مسایل و موضوعات مورد بررسی، استفاده از پشتوانه اعتماد مسئولان و مردم به نهاد ارزشی جهاددانشگاهی و استفاده از نیروهای جوان و مستعد دانشگاهی و تکیه بر خلاقیتهای جهادگرانه آنان در فعالیت های تحقیقاتی است.

 

سال 1398

سال 1399

سال 1400

سال 1401

سال 1402

تعداد فراگیران آزاد

2340

1708

1471

1647

1937

تعداد فراگیران قراردادی

585

604

1559

735

2945

جمع کل

2925

2312

3030

2382

4882

کلید واژه ها: عملکرد اینفوگرافیک جهاددانشگاهی دوره های آموزشی جهاد بوشهر


نظر شما :