نشست منطقه ای باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی برگزار شد

نشست منطقه ای باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی برگزار شد

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۰ کد : ۸۴۰۷ تاپ خبر آموزشی عمومی
رییس جهاد دانشگاهی استان بوشهر در نشست منطقه ای باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی با اشاره به ظرفیت های مختلف این استان گفت: با وجود صنایع عظیم نفت و گاز و پتروشیمی های مختلف در استان بوشهر، طبیعتا آلودگی های نفتی، خاک و آب و هوا نیز حاصل می شود. به گزارش ایسنا، علی احمدی زاده با بیان اهمیت حوزه زیست محیطی اظهار داشت: امروز همه باید برای حفاظت از محیط زیست و حل مشکلات و چالش های این حوزه بایست کمک کنیم، لذا برگزاری نشست های تخصصی در استان ها و مناطق می تواند کمک زیادی به حفظ محیط زیست داشته باشد.
نشست منطقه ای باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی برگزار شد

 

دانشجویان خط مقدم حفظ محیط زیست هستند

وی با بیان اینکه دانشجویان خط مقدم حفظ محیط زیست هستند، گفت: در کشور ما هنوز چالش های زیادی در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی وجود دارد و نهادینه کردن فرهنگ حفظ محیط زیست اهمیت بسیاری دارد.

رییس جهاد دانشگاهی بوشهر افزود: تجربه نشان داده است که استفاده از ظرفیت دانشجویان می تواند در موفقیت طرح ها و برنامه های کاربردی در حوزه های مختلف بسیار مفید باشد.  

احمدی زاده با بیان اینکه دانشجویان تلاش می کنند تا به کشور و مردمشان خدمت کنند، تاکید کرد: سازمان دانشجویان در استان بوشهر با بیش از 1000 عضو می تواند تاثیرگذاری بالایی در حوزه های مختلف از جمله مسائل زیست محیطی داشته باشد.

دانشجویان حامی محیط زیست جایگاه مطالبه گری را با هدف حفظ محیط زیست تقویت نمایند

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با اشاره به مسائل موجود در این حوزه گفت: دلسوزی دانشجویان نشات گرفته از درک عمیق از محیط زیست و منابع آب و خاک سرزمین ما است.  

فرهاد قلی نژاد افزود: امروز با حرکات و فعالیت های خوبی در حل بحران های زیست محیطی روبرو هستیم.  

وی با اشاره به گره های ایجاد شده در مسیر توسعه اظهار داشت: در استان بوشهر توسعه ناپایدار میادین گازی، منطقه ی عسلویه را به عنوان یک مورد بحرانی در بحث آلودگی های مختلف مطرح کرده است و ما در حال تلاش برای تامین حداقل ها برای تنفس مردم در عسلویه هستیم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با اشاره به برخی از نگاه های امروز به محیط زیست در کشور افزود: فعالیت های انسان ها و آسیب هایی که به محیط زیست و منابع طبیعی وارد می کنند، می تواند قهر طبیعت را در پی داشته باشد، مانند سیل اخیر که خسارت های زیادی به کشور ما وارد شد و بیشترین خسارت ها نیز به دلیل عدم توجه به حیات تالاب ها و مسیرهای آبگیری بوده است.  

قلی نژاد با اشاره به تجربه های مختلف در خصوص مسائل زیست محیطی گفت: ما در موارد مختلفی نگرانی های زیست محیطی داشته ایم، تا امروز که در سطح کشور این موضوع محرز شده که باید توجه بیشتری به محیط زیست اعمال شود.  

وی با بیان ضرورت های توسعه همراه با حفاظت از منابع محیط زیست تاکید کرد: هر کارخانه و یا صنعتی برای راه اندازی بایست دارای پیوست سلامت و یا ارزیابی اثرات سلامت باشد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر خاطرنشان کرد: سازمان های مردم نهاد و تشکل های دانشجویی می توانند در این حوزه مثمرثمر باشند . رسالت محیط زیست و همچنین دانشجویان، آموزشهای صحیح و هدفمند محیط زیست است که نگاه مدیران و مسئولان را به سمت آگاهی از اثرات منفی و ناگوار برخی از اقدامات در تقابل با محیط زیست سوق دهیم.

فرهاد قلی نژاد با اشاره به قوانین تصویب شده در حوزه محیط زیست عنوان کرد: در برنامه ششم توسعه طرح های جامع برای حفظ محیط زیست مطرح شده است. البته در کشور ما قوانین خوب نوشته شده است اما در اجرای قانون ها نتوانسته ایم خوب عمل کنیم.

وی یادآور شد: دانشجویان حامی محیط زیست قوانین را مطالعه کنند و جایگاه مطالبه گری را با هدف حفظ محیط زیست تقویت نمایند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر بیان کرد: با تنوع زیستی بالا استان بوشهر در حوزه جنوب کشور، نیازمند برنامه ریزی بیشتری در این خصوص هستیم.

قلی نژاد گفت: استان بوشهر شاهد توسعه شتابان در حوزه نفت و گاز بوده است و با توجه به اینکه عسلویه پایتخت انرژی ایران نام گرفته و تامین کننده بیش از 70 درصد گاز کشور است، صادرات نفت و گاز باعث بروز مسائل زیست محیطی خاصی در حوزه های مختلف گردیده است.

وی تصریح کرد: توسعه صنعت سبب شده با مسائلی چون آلودگی آب و هوا، خاک و دریا در استان بوشهر مواجه باشیم.

آموزش مسائل زیست محیطی تاثیرات خوبی در سلامت و بهداشت مردم مناطق مختلف دارد  

رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی اظهار داشت: امروز اولین نشست منطقه ای جنوب کشور در حوزه محیط زیست برگزار می شود که این نوید خوبی برای حوزه محیط زیست و مسائل مربوط به آن است.

مهدی کاظمی خالدی با اشاره به اهمیت آگاهی و ظرفیت اطلاعات در عصر حاضر گفت: روز گذشته خبرگزاری دانشجویان ایران در بوشهر افتتاح گردید، که ظرفیت خوبی برای توانمندی و آگاه سازی دانشجویان است و این ظرفیت می تواند با همکاری کانون دانشجویان اثرات خوبی داشته باشد.

وی اضافه کرد: باشگاه دانشجویان به عنوان تسهیل گر و هموارکننده مسیری که دانشجویان قصد طی کردن آن را دارند فعالیت دارد.

رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی با اشاره به ظرفیت های دانشجویان تاکید کرد: باشگاه دانشجویان از سال 89 راه اندازی شد که در آن زمان 60 گروه محیط زیستی فعال داشتیم.

 کاظمی خالدی خاطرنشان کرد: آموزش مسائل زیست محیطی تاثیرات خوبی در سلامت و بهداشت مردم مناطق مختلف دارد.

وی یادآور شد: از 400 گروه عضو باشگاه دانشجویان، هفت گروه در استان بوشهر است که امیدواریم با همکاری جهاد دانشگاهی، محیط زیست و علوم پزشکی گروه های بیشتری وارد شوند و بتوانند فعالیت های خود را در این زمینه توسعه دهند.

 آلودگی های زیست محیطی باعث از بین رفتن گونه های دریایی می شود

  عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زیست فناوری دریایی خلیج فارس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با ارائه پیش زمینه ای در خصوص فعالیت های فناوری دریایی و محیط زیستی اظهار داشت: پژوهشکده علوم زیست پزشکی خلیج فارس وابسته به دانشگاه علوم پزشکی بوشهر و در شبه جزیره بوشهر مستقر می باشد.

امین تمدن بیان کرد: تمرکز این پژوهشکده بر استفاده از اطلاعات استخراج شده از دریا در زمینه های پزشکی و درمان است که در این مسیر از مسئله زیست محیطی نیز عبور خواهد داشت.

وی افزود: آزمایشگاه سلولهای بنیادی دریایی به عنوان تنها آزمایشگاه تخصصی پرورش گونه های خلیج فارس در زمینه نگهداری و حفظ گونه های دریایی و پرورش آنها فعالیت های خوبی داشته است.

این متخصص بیان کرد: ورود فاضلاب ها به دریا و آلودگی های زیست محیطی  باعث از بین رفتن گونه های دریایی می شود.

تمدن اظهار داشت: استفاده بی رویه از ظروف پلاستیکی و حضور آن در چرخه زیست محیطی سبب ایجاد یک انبار پلاستیک و بافت پلاستیکی در بدن انسانها و جانوران و گیاهان  شده است.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زیست فناوری دریایی خلیج فارس با اشاره به اهمیت حذف پلاستیک اظهار داشت: فرهنگ سازی در میان مردم و شناخت مسیرهای آلودگی، و راه های کاهش استفاده از پلاستیک و ورود آن به چرخه طبیعت می تواند در این حوزه موثر باشد.

برگزاری انتخابات شورای مرکزی باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی

گفتنی است این نشست با حضور پنج منطقه و دانشجویانی از فارس، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و به میزبانی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی استان بوشهر برگزار گردید.


در حاشیه این نشست مستندهای «رافائل»، «رودخانه لیان»، « عروس واژگون» و « زوانتوس» با حضور "رشاد بالف"، کارگردان این آثار اکران شد و همچنین در پایان انتخابات شورای مرکزی باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی انجام شد.


نظر شما :