دوره جامع تکنسین داروخانه

در دوره جامع تکنسین داروخانه چه می‌آموزید
۲۵ آبان ۱۳۹۹ | ۱۵:۴۶ کد : ۲۴۷۲۵ تاپ خبر آموزشی
دوره جامع تکنسین داروخانه

مدرس دوره جامع تکنسین داروخانه جهاددانشگاهی بوشهر می‌گوید دانش‌آموختگان این دوره می‌توانند در داروخانه‌های مختلف، بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها، درمانگاه و خیلی از جاهایی که نیاز به اطلاعات دارویی دارد همچون بعضی بیمه‌های تأمین اجتماعی و دفاتر بیمه‌ خصوصی مشغول به کار شوند.

محمدرضا آرامی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به جزئیات این دوره‌های کاربردی عنوان کرد: انجمن داروسازان تصمیم گرفت با نهادی که در سطح کشور اعتبار آموزشی بیشتری دارد همکاری کند، لذا با همراهی جهاد دانشگاهی دوره‌های تکنسین داروخانه را تعریف کردیم که من از این همکاری بسیار خوشحالم و کماکان این رابطه وجود دارد و جهاد دانشگاهی در برگزاری این دوره‌های تخصصی و کاربردی ما را یاری می‌کند.  

وی درباره محورهای آموزش اظهار کرد: سیستم آموزشی و آموزش‌های ما به این شکل است که وقتی افراد در جهاد دانشگاهی ثبت‌نام می‌کنند به مدت ۲ تا ۴ ماه کلاس آموزشی تئوری به وسیله پزشکان داروساز در سه گروه مختلف به شکل تئوری برگزار می‌شود که یکی برای یادگیری نحوه رفتار تکنسین است که در محیط داروخانه چه رفتار، برخورد و الگوی کلامی داشته باشند. زیرا هنگامی که بیمار مراجعه می‌کند همانطور که از نامش مشخص است، اضطراب دارد، مشکل دارد و ممکن است ناراحتی‌های دیگری هم داشته باشد و به همین دلیل نوع رفتار خیلی بر او تاثیر می‌گذارد.

این دکتر داروساز اظهار کرد: بعد از اینکه دوره تئوری به شکل هفته‌ای ۲ روز در محل جهاد دانشگاهی که همه امکانات آموزشی موردنیاز را در اختیار انجمن و تکنسین گذاشته‌اند، برگزار شد؛ پس از چهار هفته و برگزاری امتحان، در صورت کسب نمره قبولی افراد برای گذراندن دوره و آموزش‌های عملی به مدت یک تا دو ماه به داروخانه معرفی می‌شوند. در واقع انجمن داروسازان افرادی که آزمون را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند برای گذراندن دوره عملی در داروخانه‌های مختلف بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ ساعت به عنوان بخشی از سرفصل آموزشی دوره معرفی می‌کند. سپس داروخانه مذکور به عنوان تاییدیه گذراندن دوره و دریافت آموزش‌های لازم باید به شخص نمره و تاییدیه اعطا نماید..

آرامی درباره کاربرد آموزش‌های تخصصی در حیطه تکنسین داروخانه و بازار کار رشته تکنسین داروخانه و آینده شغلی برای کسانی که این مهارت را کسب می‌کنند، توضیح داد: دانش‌آموختگان این دوره می‌توانند در داروخانه‌های مختلف مشغول به کار شوند، البته هیچ ضمانتی برای اشتغال و یا استخدام پس از گذراندن این دوره وجود ندارد اما این افراد می‌توانند در بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها، درمانگاه و خیلی از جاهایی که نیاز به اطلاعات دارویی دارد همچون بعضی بیمه‌های تأمین اجتماعی و دفاتر بیمه‌ خصوصی مشغول به کار شوند.

وی ادامه داد: هنگامی که فرد تجربه نسخه‌خوانی را یاد بگیرد می‌تواند از آن استفاده کند و اطلاعات دارویی ارائه شده به گونه‌ای در مسائل علمی و پزشکی به تکنسین داروخانه کمک می‌کند که هر جا در ارتباط با نسخه و دارو باشد می‌تواند علم و دانش خود را ارائه بدهد.

مدرس دوره تکنسین داروخانه در پاسخ به اینکه آموزش تکنسین داروخانه شامل چه مواردی است، گفت: ابتدا مطالب تئوری مانند چیستی دارو، طبقه‌بندی آن، اینتراکشن و تاثیر دارو، اثرات جانبی آن و عوارض و تمام عوارض، اطلاعات دارویی و به زبان ساده اثرات مثبت و منفی دارو را به آنها یاد می‌دهیم. بعد سیستم کامپیوتری را به آنها آموزش می‌دهیم زیرا دیگر مانند قدیم نیست و اگر شما دارویی را از یک داروخانه در بوشهر دریافت کنید در سیستم ثبت می‌شود به گونه‌ای که اگر شما در استان یا شهر دیگری بروید نامتان ثبت شده است. یعنی در واقع در این دوره علاوه بر مسائل علمی و پزشکی، سیستم‌های کامپیوتری و به روز بودن را به شما آموزش می‌دهد.

به گفته‌ی این داروساز امروزه با توجه به دنیای الکترونیک و عصر تکنولوژی، شما هر دارویی را هم بخواهید می‌توانید در گوگل سرچ کنید و یا در سایت‌ها و منابع اطلاعات علمی جستجو کنید. لذا فرد در طی گذراندن دوره تکنسین داروخانه تمام این مراحل را طی می‌کند و زمانی که این تجربه را کسب کرد می‌تواند بسیار برای او مثمر ثمر باشد.

محمدرضا آرامی در خصوص نحوه ارائه آموزش در کلاس‌های غیرحضوری و آنلاین بیان کرد:  در حال حاضر ما مجبور هستیم که دوره‌ها را به صورت آنلاین برگزار کنیم و شرایط ایجاب می کند که کمتر در محیط بیرون قرار بگیریم. تجربه نشان داده است که هر گاه افراد در کنار هم و چشم در چشم هم باشند و صحبت کنند یک نوع انرژی و حس خوب به یکدیگر می‌دهند و محیط برایشان خسته کننده نباشد. حتی شاید در آن زمان -به گفته خودشان- بهتر می‌توانند اطلاعات به دست بیاورند، ولی واقعیت این است که الان نه تنها در ایران بلکه در کل دنیا آموزش‌ها به شکل آنلاین انجام می شود و ما خیلی راضی هستیم و حتی به لحاظ ارتباط‌گیری و طرح سوال و رفع اشکالات شرایط نسبتاً بهتری ایجاد شده است.

وی ادامه داد: اما شرکت در کلاس های آنلاین یک پایه و اساس معمولی است که شما از دارو می‌آموزید و مهمترین چیز در داروسازی کار عملی آن است؛ شما تا وقتی نسخه را در دستانتان لمس نکنید و به آن نگاه نکنید. تداخل دارویی و بالا و پایین و دوز دارو و نحوه مصرف و سن بیمار و نسبت دارو به این ها را از نزدیک نبینی، نمی‌توانی مطالب تئوری که در کتاب‌ها هم نوشته شده را پیاده کنی. ما راضی هستیم و چون مجبور هستیم رضایت و موفقیت ما هم بیشتر است و خوشحال هستیم که با این روش نیز سازگار شده‌ایم و توانسته‌ایم ارائه خدمت و آموزش داشته باشیم.

مدرس دوره آموزشی تکنسین داروخانه درباره تجربه آموزش در جهاددانشگاهی گفت: از تمام عزیزان و افرادی که در این سیستم و امر آموزش به ما کمک کردند. خوشحال هستیم که به همّت جهاد دانشگاهی، تا حد زیادی مشکل تکنسین داروخانه و نسخه‌پیچ در این استان حل شده و مشکلاتی که سابقاً برای داروخانه‌ها به وجود آمده و آزاردهنده بود تقریبا حل شده است.

آرامی با شرح تفاوت میان همکاری با جهاد دانشگاهی و سایر ارگان‌ها عنوان کرد: خب جهاد دانشگاهی ارگان خیلی بزرگی است و برای ما جای افتخار دارد که با سازمان بزرگی همکاری می‌کنیم که پایه و اساس، شرایط، محیط و زیرساخت‌های بسیار قوی تری دارد. بعضی افراد، بعضی ارگان‌ها و بعضی نهادها برند هستند و وقتی زیر گواهی تحصیلی که به دانشجو می‌دهیم مهر جهاد دانشگاهی درج می‌شود در کل کشور اعتبار بالایی دارد و در مقایسه با یک شرکت یا آموزشگاه خصوصی بازدهی و تاثیر بسیار بهتری دارد. وقتی با یک سازمان معتبر کار کنی، خود به خود برای ما یک افتخار محسوب می‌شود و ما هم خوشحال هستیم که این برند و این مهر می‌تواند برای افرادی که این گواهی را اخذ می‌‎کنند یک اعتبار و پشتوانه باشد، ضمن اینکه جهاد دانشگاهی همکاری خیلی خوبی داشته و کمک زیادی به ما کرده است.

این دکتر داروساز می‌گوید افرادی هستند که در حیطه مسائل علمی بهتر می‌توانند به ما کمک کنند و ما مدیون ایشان هستیم. جهاد دانشگاهی نه تنها در امر آموزش، بلکه در مسائل کلینیکی و درمانگاه و یا بحث سلول‌های بنیادی و ژنتیک و جاهای دیگر پیشرفت خیلی زیادی داشته است. جا دارد مجدداً از دکتر احمدی‌زاده، رئیس محترم جهاد دانشگاهی تشکر کنم، زیرا ایشان انرژی و نیروی خیلی خوبی دارد و خواهان این است که بتواند به حوزه پزشکی و درمان کمک کند. لذا امیدوار هستیم این صمیمیت، و روابط خوبی که میان انجمن داروسازان و نظام پزشکی با جهاد دانشگاهی به وجود آمده منجر به موفقیت‌های کامل شود.


( ۱۲ )

نظر شما :